Lövey Varga Éva
Seuso Mindent Bele & Botránykönyv részekben
Oktatás vagy szoktatás? "Road to hell" avagy út a pokolba...
Már éppen indultam volna jogszabály böngészésre. Hogy mindig van valami "ragacsos izé", ami valahogy visszatart, s az amúgy is szalonképtelen kifejezésű intrikákat gerjeszti a tárgyak körül. Már akinél... Mert ugye, nem mindegy, hogy eme megnyilvánulások milyen céllal, milyen közegben, hol születnek, élnek, mennyi ideig, milyen intelligencia tartományokban...Sorolhatnám. De, most nem logika órát, vagy nyelvészeti oktatást akarok tartani...A glossza az glossza marad, az irónia meg irónia. Azt, hogy ki mit ért meg, meg mit akar megérteni, az igencsak viszonylagos, relatív fogalom. Soktényezős, ha úgy tetszik... S ha a megoldáshoz vezető 123 útból csak egyet akar lustaságból bejárni valaki, akkor úgy járt, "o'szt' kész" ... - mondaná az öreg bölcs a határszélről... Ha meg mindegyiket letiltja, akkor meg máshonnan sem lesz kiútja, s véglegesen ott marad.
A téma nem csak a Seuso-kincs kutatását érinti, általában mindent, a hétköznapi megnyilvánulásokat, a lelki terület és a tárgyi valóság, a test és az univerzum valamennyi megnyilvánulását is.
A matematika nyelve ebben az univerzumban képlet, elsősorban a fizika és talán ebből fakadóan a kémia leírására szolgál, annak törvényeire. Jelenleg nincs olyan más nyelvezet, szabályrendszer, ami felül tudná írni.
Következetesen hiába degradál valaki szabályszerűen bekövetkező dolgokat, hiába fizet azért, hogy megmásítsák, nem fogja tudni megváltoztatni. Esetleg nézheti más nézőpontból, mások szemén keresztül, stb., de az adott dolog akkor is az marad...
Egy 90 éves világhírű fotómatuzsálemről, vagy egy megfoghatatlan vírusról legyen szó, vagy néhány rozsdás késhegyről, az mindegy...
Olykor fárasztó a falnál, alapoknál kezdeni, de mégis szükséges. Újra, meg újra. Rendszerint, rendszeresen.
A zseninek, meg az őrültnek is. Hogy ki minek tartja magát, meg a másikat, az is csak egy hozzá és máshoz viszonyított rendszerben igaz, s működik. Az is csupán relatív. Mihez, kihez képest? Egy képzetlen középkategóriás versenyző nem indulhat a topkategóriában. Mitől képzetlen? Lehet, hogy iskola nélkül többre képes? Aligha. Azt a tudást valahol, valakiktől meg kellett szereznie. Attól sehogy nem tudja, aki nem tanít, nem mondta el valaha is másnak, nem írta le, nem gyakorolta, nem alkalmazta, a főképpen, nem adja tovább.
Érted - e?
Érted. Érted, meg értük. Meg meg is érte. Meg meg is értjük. Ez az a csoda, ami minden hibát megmutat, mindent felderít, ha akarod, ha nem. Ha eltussolod, ha elrejted, akkor is.
Mert ez az univerziumod szabálya. S ebből most, máskor sem tudsz kilépni csak viszonylagosan. Űrhajó ide, távcső oda ..
Szeged, 2022. február 09. 12:51
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése